fredag 3 mars 2023

Nytt inköp


Den 25 februari köpte jag 9 aktier i Best Buy (BBY
)
.

Best Buy (BBY) är ett stort och etablerat bolag på den amerikanska börsen som höjt sin utdelning 19 år i följd.

Bolaget ger en stabil avkastning på investerat kapital och är för tillfället lågt värderat.

Vinsttillväxt, utdelningstillväxt, utdelningsandel och börsvärde möter alla mina 
enkla kriterier.

Totalt ligger bolaget på plats 3 av de 3 bästa bolagen på min rankinglista.

De senaste tolv månaderna har bolaget betalat utdelning 3 januari 2023, 11 oktober 2022, 5 juli 2022 och 14 april 2022.

Köpet ökade min årstakt 
med 332,96 kr.


Viktiga nyckeltal

  • Antal år med utdelningshöjningar i rad:          19 år
  • Return on invested capital (TTM):               20,60 %
  • Earnings yield (TTM):                                       8,30 %
  • Vinsttillväxt (5 års snitt):                               21,30 %
  • Utdelningstillväxt (5 års snitt):                     25,71 %
  • Utdelningsandel:                                            47,00 %
  • Börsvärde:                                                      $17,70 B

Vad tycker du om mitt senaste köp? Lämna gärna en kommentar.

2 kommentarer:

  1. Intressant att BBY kan ha en vallgrav i en så hårt marginalpressad bransch som elektronåterförsäljning

    SvaraRadera
  2. Usa är inte som europa:)

    SvaraRadera