onsdag 24 januari 2024

Uppdaterad rankinglista


Den 
24:e januari uppdaterade jag min 
rankinglista.

Rankinglistan består av för närvarande de 11 bolag, som enligt mig, är de bästa bolagen att investera i just nu för att långsiktigt bidra till en rullande totalavkastning om minst 18,92 % per år, samt utdelning varje vecka (vilket är två delmål jag har).

Jag rankar bolagen enligt Joel Greenblatts "
The Magic Formula", där stor vikt läggs på ett bolags return on invested capital (ROIC) och earnings yield (EY). Med andra ord; bra bolag till bra priser.

Jag köper sedan det bolag jag äger minst av bland mina topp två rankade bolag (detta då jag starkt tror på "
Paretoprincipen").


De bolag som rankar bäst idag enligt mina enkla 
kriterier är:

  1. Williams-Sonoma (WSM)
  2. Home Depot (HD)


I morgon kommer jag att köpa aktier i ett av ovanstående bolag. Bolaget i fet stil är bolaget jag äger minst av just nu.

Vilket bolag tycker du och varför? Lämna gärna en kommentar.


OBS! U
ndantaget till ovanstående resonemang är om Realty Income (O) känns som ett prisvärt köp.

1 kommentar:

  1. Jag tycker Williams-Sonoma eftersom jag inte vet något om dem, medan min reaktion på Home Depot är att det är föråldrat.

    (Ingen annan skrev något så jag tänkte att du kanske hellre ville ha en meningslös åsikt än inget alls)

    SvaraRadera